SÉMÁK, MEGKÜZDÉSI MÓDOK, ÚJ STRUKTÚRÁK
A szervezet és a környezet közti “feszültségek”, állapotkülönbségek, a külső-belső környezet változékonysága állandóan egy egyensúlyi állapot felé tart.
Az adaptációs elmélet szerint az egyén állandó kölcsönhatásban él környezetével, egyrészt alkalmazkodik hozzá, a szervezet belső állapotának megváltoztatásával, másrészt pedig igyekszik megváltoztatni magát a környezetet is.
Jean Piaget svájci pszichológus fontossága vitathatatlan a modern sémaelmélet kialakulásában és fejlődésében, hiszen – bár nem az elsők között foglalkozott ezzel a területtel – az ő elképzelései maradtak fenn és váltak általánosan elfogadottá a pszichológia történetében. Piaget gyerekeken végzett kísérletei alapján úgy gondolta, hogy a gyerekekben leképeződik az őket körülvevő világ (fizikai és társas) mentális képe.
Ezeket a leképezéseket nevezte el sémáknak. Asszimilációnak nevezte azt a folyamatot, amikor a gyerekek az új történéseket meglévő sémáikba illesztik. Ha ez nem lehetséges, mert még nem alakult ki megfelelő séma az új eseményre, egy már meglévő sémát módosítunk, a sémák módosulnak, ez a jelenség az akkomodáció. Az új ismeretek asszimilációja azaz magam megváltoztatása, egyensúlytalanságot szül, majd a törekvés az egyensúlyra új struktúrát teremt.
A sémák fő feladata a világ jelenségeinek ‘reprezentációja.
Piaget a bonyolultabb sémákat struktúrának nevezte, fokozatos kialakulása az élettapasztalatok által jön létre. A struktúrák cselekvések megismerő a gondolkodáson alapuló reprezentációinak, a műveleteknek rendszerei.